459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Vitamin A a beta karoten

Úloha vitaminu A v našem těle

Vitamin A je vitamin rozpustný v tucích, což znamená, že se vyskytuje (rozpouští) především v místech, kde je přítomen tuk či olej.

Vitamin A tvoří skupina látek jménem retinoidy (patří mezi ně retinol, retinal, kyselina retinová) a neméně důležité jsou karotenoidy.

Karotenoidy jsou látky, které mají významné antioxidační vlastnosti a na vitamin A je tělo přeměňuje samo podle potřeby. Nejznámější je β-karoten, α-karoten, lutein, zeaxantin.
Ve svých antioxidačních vlastnostech spolupracuje s vit. E a selenem. Jeho přítomnost ve stravě zlepšuje vstřebávání vápníku z trávicí soustavy. Skladuje se v játrech. Vitamin A a zinek se společně lépe vstřebávají.

Vidění

Vitamin A máme často spojen s naším zrakem. Světlo, které vstoupí do oka, dopadne na receptor rodopsin, ve kterém je molekula vitaminu A (retinal). Sluneční světlo změní tvar této molekuly, což způsobí vyslání nervového impulzu z oka do mozku. Mozek následně informaci zpracovává do podoby viděného obrazu.

Dělení a růst buněk

Méně známou úlohou vitaminu A je jeho vliv na dělení a růst buněk, které se neustále obnovují zánikem starých a růstem nových buněk. Vitamin A (kyselina retinová) vstupuje do buněk a ovlivňuje, co buňka vyrábí či jak rychle roste.

Nedostatek se tedy přednostně projeví ve tkáních, kde je velký růst nových buněk (kůže, sliznice, výstelky plic, trávicí soustavy, jaterní buňky, vlasy).

Nadbytek vitaminu A

Příčiny nadbytku vitaminu A

Příčinou předávkování vitaminu A je jeho nadbytečný příjem v podobě potravin či potravních doplňků.

Příznaky předávkování vitaminem A

Bolest hlavy, kostí, břicha, nevolnost, zvracení, průjem, praskliny rtů a v koutcích úst, vyrážka, svědění kůže, padání vlasů, nepravidelná menstruace, poruchy zraku. Vitamin A skladuje tělo v játrech, jeho nadbytek tedy může způsobit zvětšení jater.

U těhotných žen může předávkování poškodit plod.
Nadbytečný příjem karotenoidů není zdraví škodlivý a projeví se zoranžověním kůže, moči, kde se přebytky ukládají.

Nedostatek vitaminu A

Příčiny nedostatku vitaminu A

Příznaky nedostatku vitaminu A

Zhoršené vidění, především za šera a za nedostatečného osvětlení (šeroslepost), suché oči, kožní potíže, akné, špatné hojení ran, krvácení dásní, lámání, třepení nehtů, padání vlasů, křehkost kostí (časté zlomeniny, řídnutí kostí), hnisání (absces) ucha, únava, snížená imunita, častější nemocnost, nejčastěji nemoci dýchacích cest, poruchy mužských či ženských reprodukčních orgánů, vyšší riziko k  nádorovému bujení.

Zdroje vitaminu A

Vitamin A nalezneme v másle, sýrech, mléce, vaječném žloutku, rybím oleji, v menší míře v mase. Velké až nebezpečné dávky jsou v játrech.

Karotenoidy najdeme především v ovoci (meruňky, broskve, nektarinky, meloun, papriky, rajčata) a nadzemních částech zeleniny (hlávkový salát, zelí, špenát, kapusta, brokolice, kadeřavá petržel).

Vitamin A i karotenoidy jsou znehodnocovány především světlem a tepelnou úpravou.
Zároveň je pro jejich vstřebání ze střev nutný tuk, olej. Například konzumace samotné mrkve znamená velice nízké až žádné vstřebání β-karotenu ze střev.

Potraviny

Byliny a houby

Může pomoci u těchto nemocí

Celulitida, lupénka, psoriáza, poruchy jater (hepatoprotektiva).

Působí jako epitelizancium a granulancium.

Sdílení